Коли варто звернутися до логопеда?
- Дитина нещодавно почала розмовляти, а її мовлення незрозуміле, нерозбірливе.
- До 3,5 років у неї не сформувалось мовлення («дитина не розмовляє»).
- Дитині – 3,5-4,5 роки. Мовлення у неї з’явилось вчасно, але дитина не вимовляє велику кількість звуків, через що її мовлення малозрозуміле.
- Дитині – 4,5 роки та більше. Її мовлення має один з наступних недоліків: мовлення дитини в цілому нерозбірливе; ви сумніваєтесь, чи правильна в дитини звуковимова; ви знаєте, що дитина не вимовляє деякі звуки.
В нормі до 5 років у дитини вже досить розвинена мова. Вона розмовляє, правильно вимовляючи всі звуки (в тому числі «р», шиплячі). Речення поширені, мова різноманітна, словниковий запас збільшується з кожним днем.
До 5 років мова дітей в достатній мірі сформована, щоб їх спокійно розуміла будь-яка доросла людина, а не тільки близькі і рідні. Дитина вже має вміти правильно узгоджувати слова в роді («красива шапка», а не «гарний шапка», «зайчик пострибав», а не «зайчик пострибала»). І числі («вуха», а не «вухи» і т д .).
До 6 років дитина вже погоджує слова в відмінку («дістань рукою до стелі» а не «дістань руку до стелі»). Вона повинна уміти утворювати і видозмінювати слова («великий» – «величезний» – «превеличезний»), складати речення, правильно користуватися приводами, не плутаючи їх («сховайся за деревом», а не «сховайся після дерева»).
Справа в тому, що неправильна звуковимова може призвести до таких ускладнень як порушення читання (дислексія) та письма (дисграфія). При порушеній звуковимові дитина пише звуки так, як вимовляє. Якщо логопед поставив звуки дитині незадовго до вступу у школу, то ще деякий час дитина може писати їх так, як вимовляла до цього. Також дефекти звуковимови заважають дитині повноцінно оволодіти грамотою: дитині може бути важко визначати кількість та порядок складів і звуків у словах.
Корекція порушень читання та письма займає багато часу та вимагає великих зусиль, тому бажано ще в дошкільному віці попередити появу цих логопедичних дефектів. Для того, щоб це зробити, зверніться за консультацією до логопеда.
Увага! Навіть найпростіше порушення звуковимови не можна вважати неважливим дефектом, оскільки це порушення може призвести до негативних наслідків для розвитку дитини в цілому.
ПАМ’ЯТАЙТЕ! Мова батьків, усіх членів сім’ї – це перший зразок, який наслідує дитина. Шануйте дитину! Давайте їй можливість чути себе і Вас!
Артикуляційна гімнастика — система вправ для органів мовного апарату, що сприяє розвитку дикції.
Артикуляційна гімнастика допомагає поліпшити рухливість органів артикуляційного апарату, збільшити обсяг, силу рухів, а також виробити точність і диференціацію артикуляційних поз. Мета артикуляційної гімнастики — розвиток рухливості органів мовного апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимови звуків.
Наприклад: